De Vintage Car TG504 uitdrukplaten
Ik ben begonnen met het bouwen van de Vintage Car, een leuk klein bouwpakketje van een auto.
Heb hem net uitgepakt en ik moet zeggen het ziet er erg goed uit er zijn al diverse onderdelen in kleur dus eigenlijk is schilderen niet echt nodig maar goed we gaan het zien.
Ik heb wel een snijmat en een goed snijmesje een schaar en een doekje erbij gezocht want dat heb je wel erbij nodig. Verder zit er al lijm en schuurpapier in de kit.
Er is wel een goed plaatjeskijk inzicht nodig om de bouwbeschrijving te volgen en het is wijs om soms even 2 keer te kijken omdat er soms maar een klein verschil in links of rechts zit of de vorm bijna onder en boven het zelfde is maar het dan dus niet is.
DUS GOED KIJKEN IS BELANGRIJK.
Het is aan te raden om als je iets uit de plaat moet duwen er even aan de achterkant met het mesje de verbinding stukjes door te snijden anders is het een grote kans dat je iets afbreekt.
Wielen lijmen.
De wielen op elkaar lijmen en klemmen met wasknijpers werkt perfect, alleen wel even opletten dat de onderdelen niet verschuiven.
Het kan nog gaan verschuiven als de knijpers erop zitten, dus nog even checken af en toe tijdens het drogen.
Motorblokje in elkaar zetten
Bij deze handeling is het erg belangrijk om goed te kijken naar de tekening omdat er kleine verschillen in de onderdelen zitten.
Waardoor je ze verkeerd om in elkaar zet per ongeluk.
Bouwen aan de vintage car gaat mis...
Nou als je denkt dat bij mij alles lukt hahaha nee hoor ik breek zo een onderdeel door de midden, en ik was zooooo voorzichtig mmm niet dus.
Maar gelukkig kunnen we het lijmen en is het weer prima in orde, dus ja met goede moed weer door.
En de tip hierbij is, schuur een klein schuin kantje aan het pinnetje wat in een uitsparing moet dan gaat het soepeler misschien breekt het dan niet af......
Deuren monteren.
Ow en nog een dingetje, let even goed op de draairichting dus zoals foto hiernaast.
Het zijn zogenaamde zelfmoord deuren tja zo noemen ze die, deze deuren draaien achterwaarts open. Dus anders dan de meeste auto's van nu.
Het grote nadeel van de achterwaartse scharnierende deuren is dat ze toendertijd als ze niet goed in het slot vielen ze onder het rijden wagenwijd open knalden.
En dan was de kans erg groot dat men uit de auto viel, dus vandaar de naam zelfmoord deuren, gordels waren toen nog niet verplicht.
Deuren uitproberen
Bij het open en dicht doen van de deuren is het belangrijk om ze langzaam dicht te doen en te kijken of ze nergens wringen of tegen aan komen.
Ik heb een klein beetje van de boven en onderkant van de deur af moeten schuren zodat ze goed dicht konden.
Dak en motorkap
Dit is een lastig deel om te monteren.
Het is handig om eerst even te passen voordat je gaat lijmen, (hoeft niet maar ik heb wel wat lijm aan het dak gedaan) dan kun je testen of de motorklep ver genoeg open kan.
Ik heb er namelijk een schuin stukje aan geschuurd aan de motorklep gedeelte wat onder het raam zit, zodat hij goed open kan.
En verder even voorzichtig doen met het buigen.
Wielen en motorkap
De ronde hoeken van de motorkap dat is een kwetsbaar onderdeel dus belangrijk om dit rustig te doen zodat het heel blijft.
En dat kan dan ook zoals je ziet is het me gelukt... dus probeer maar ik denk dat het jou ook gaat lukken.
Bij de wielen even uitproberen of ze redelijk makkelijk rond draaien doen ze dat niet dan zit de wieldop te strak tegen het wiel aan.
Doe dit ietsje losser en dan draait hel wiel prima rond.
Koplampen monteren en spatborden
Bij de spatborden is het handig om aan de pinnetjes een minuscuul schuin kantje te schuren zodat ze makkelijker in de uitsparingen vallen.
Bij de lampjes heb je even een drupje lijm nodig kijk hierbij dat je ze recht erop lijmt.
Koffer en gitaar
Tja dit spreekt voor zich wel denk ik, gewoon even wat onderdelen op elkaar lijmen.
En dan op het dak ook met een drupje lijm erop lijmen.
Wow hij is klaar.... mooi hé
Wil jij er ook één bouwen?