Ervaar de luxe uitstraling van deze prachtige roestvrij stalen oldtimer
Die ook nog eens zelf kan rijden doormiddel van opwindmechanisme.
En via schakelen in de vooruit- vrij- achteruit kunt zetten.
ook werkt het stuurwiel en kunnen deuren, kofferbak en motorklep open.
Waar de tandwielen er vrolijk op los draaien.
Wat zit er in de bouwdoos?
- Een zeer uitgebreide plaatjes bouw beschrijving.
- 1 paar handschoenen
- 1 poets doekje
- 1 tangetje
- 1 vijl
- Set rubber banden
- Set Roestvrij stalen onderdelen platen
- Set tandwielen
- 1 Opwind mechanisme
- Setje leer voor dak en deuren
Wat heb je er nog bij nodig?
- Klein kniptangetje is soms wel handig
- Ik vond het handig om een stukje goed schuurpapier op een latje te lijmen om zo bramen weg te schuren
- Pincet kan soms handig zijn
- Kleine platte schroevendraaier
- Langere punttang is soms ook fijner
- Bakje voor de losse onderdelen in te doen
Hieronder laat ik de dingen zien die aandacht nodig hebben en waar je op moet letten tijdens het bouwen
Buigen van het metaal
Het is bij dit bouwpakket super belangrijk dat je goed kijkt of je de onderdelen de goede kant op buigt, het is namelijk niet goed voor het metaal om het weer de andere kant op te buigen.
Buig dingen netjes haaks om dus exact 90 graden daar waar het nodig is.
De vastzet pinnetjes draai je een kwart slag maar let hierbij op dat wat je vast zet (zie pijl nr 1 en 2) ook strak tegen het ander onderdeel zit dus zonder speling ertussen.
Bij het bankje is ombuigen (zie pijl nr 3) soms handig om het op iets wat rond is om daar over heen te buigen bijvoorbeeld een pen.
De plaatjes (zie pijl nr 4) zijn soms niet helemaal op schaal dus controleer het met waar het betreffende onderdeel komt te zitten dat het daar past.
Buigen bankje
Ik buig het ronde deel van het bankje over een schroevendraaier en dat gaat prima (zie pijl nr 2).
Bij pijl nr 1 kun je bodem met de voorruit en dak op de tekening op de juiste stand buigen (zie pijl nr 1).
Bij pijl nr 3 daar staat een rondje met 2 afbeeldingen erin en dat betekend dat je jouw metalen onderdeel na kunt buigen volgens het getekende voorbeeld.
Kijk of je de ronding ver genoeg hebt gebogen van het bankje zodat het lipje (zie pijl nr 4) straks in de het zijpaneel van de auto past dus pas het eerst even.
Lipje bij pijl nr 5 is het deurslotje dit kun je straks bijstellen als de deuren er inzitten zodat de deuren mooi dicht blijven en vlot open kunnen.
Het ziet er al gaaf uit
De stukjes leer op de deuren maken let er even op dat je de lipjes (zie pijl nr 1) niet te strak doet want dan zie je dat aan de buitenkant (bij pijl nr 2) dat het leer gaat golven.
Zorg dat je de lipjes (zie pijlen nr 3) goed een kwart slagje draait zodat alles vast op de plek blijft zitten.
Bij pijl nr 4 de as monteren let op de tandwielen zit de goeie aan de goede kant en probeer of alles soepeltjes draait.
Bij pijl nr 5 zorg dat het tandwiel strak vast zit maar ook 90 graden haaks op de as.
Draait alles soepel bij pijl nr 6 en zorg dat de as recht blijft.
Chassis samen voegen met cabine
Zet de vastzet lipjes niet te strak zie bij pijl nr 2
Controleer de hendel zie pijl nr 1 of het soepel op en neer schuift.
Duw de zijpanelen ietsje uit elkaar (zie pijl nr 3) om de cabine te monteren.
Kijk uit bij pijl nr 4 dat de tandwielen goed in elkaar vallen en niet ombuigen.
Zorg bij pijl nr 5 dat de schijf tussen de sleuf van de schakelhendel komt.
Zet alles vast doormiddel kwart slag draaien van de lipjes.
Testen versnellingsbak
Zet de on/off hendel nr 1 op on.
Schakel met hendel nr 4 de voor en achteruit kijk of dat een beetje soepel gaat en dat de tandwielen bij nr2 en 3 in elkaar grijpen.
Mocht hendel nr 4 niet soepel op en neer gaan buig dan ietsje aan het onderdeel nr 7 en buig ietsje naar binnen zoals bij nr 5 of naar buiten zoals bij nr 6.
Draai de wielen rond en kijk of dat allemaal goed gaat en werkt.
Montage diverse onderdelen
Let er bij nr 1 op dat de tandwiel haaks op de as staat en goed vast zit zodat er geen speling op zit.
Bij nr 2 is even opletten dat je het goede tandwiel pakt en monteert.
De lampen nr 3 dat is even een gepriegel om het goed te krijgen.
Ga je het motorkap deel nr4 buigen kijk dan ook of het lipje in het sleufje valt bij nr 5.
Buig bij nr 6 eerst bij de bovenste flap en dan buigen bij nr 7.
Bij nr 8 goed opletten hoe alles moet worden gebogen dit komt allemaal erg precies.
Stuurautomaat
Dit ding is een automatisch werkend stuur wat je in of uit kunt schakelen.
Dan gaat de auto tijdens het rijden een beetje sturen doordat de ronde schijf die ovaal is de stuurstang laat bewegen.
Dus dit is even een beetje buigen aan het pennetje wat de schijf raakt die aan de stuurstang zit.
Bij nr 1 de schijf in de uitsparing van de hendel plaatsen en afstellen zodat er niet teveel speling op zit als je de hendel schakelt.
Zodat zie bij nr 2 en 3 het goed in en uit beweegt.
Erg veel stuur verschil is er niet of je hem aan of uit zet heb ik ondervonden, maar goed het werkt wel ietsje en dat is wel leuk.
Stuurstang monteren
Met de vijl (zie pijl nr 1) is het van belang om even de brugjes weg te vijlen waar de tandwielen mee vast hebben gezeten in de onderdelenplaat.
Let er op dat de tandwielen haaks op de as komen en zo blijven zitten (zie pijl nr 2).
Zorg dat er geen speling op zit bij het vast zetten van de tandwielen (zie pijl nr 3).
Buig alles exact volgens de tekening de juiste kant op (zie pijl nr 4).
Bij pijl nr 5 moet je eerst het omhoog staande pinnetje naar beneden buigen zodat de stuurstang erin kan en dan kunnen de twee pinnetjes weer terug gebogen worden.
Stuurveer bevestigen
Bij mij kwam tijdens de montage van de veer die aan de stuurstang zit en aan de (zie pijl nr 4) vast zet hendel de veer tegen de plaat die er onder zit ( zie pijl nr 3), toen ik deze hendel (zie pijl nr 4) naar beneden deed.
Dus heb ik (zie bij pijl nr 1) de lip wat hoger omgebogen in plaats van wat eigenlijk moet (zie bij pijl nr 2).
Er komt hier nog meer bouwinfo in deze maand mei 2023