Bouwen van de dieseltanks
Tot hier is het bouwen prima te doen, maar bij dit plaatje is het toch wel even opletten.
Let even op als je A5 in de onderdelen A20 en A19 drukt dat het deel waar je A5 indrukt niet afbreekt.
Leg bijvoorbeeld A20 plat op de tafel en druk dan A5 er in, maar zoals je zit bij pijl nr 1 hij moet nog ietsje verder.
Leg er even een plaatje hout onder waar een gat inzit om het pinnetje verder door te drukken.
Ik heb even een uitdrukplaat er onder gelegd hiervoor.
Dieseltank uit de plaat drukken
Kijk even goed bij het uitdrukken van de dieseltank platen deze zijn zeer kwetsbaar.
Bij pijl nr 1 zit een naad om de 2 plaatjes te scheiden zorg dat het daar los komt en niet bij de andere snedes want dan is je tankplaat kapot.
Je ziet hier dan ook een uitroepteken staan met de tekst Vulnerable spot en dat betekend dan dus ook, Let op kwetsbare onderdelen op dit punt.
Draaischotel monteren
Bij het in elkaar zetten van de draaischotel en in het chassis monteren is even een gepriegel.
Pinnetje van A15 (zie pijl nr 1) moet in het gaatje van A12 en ook in A16 maar dat is nog niet alles twee stuks van A25 mogen ook tegelijk mee gemonteerd worden.
En dat allemaal tegelijk hahaha maar dat is nog niet alles je moet ook nog even opletten dat (bij pijl nr 2) onderdeel A23 op A12 en A16 komt te zitten.
Maar als je het rustig en voorzichtig doet gaat het zeker lukken.
Volgende lastig punt zijn de stoelen
Bij pijl nr 1 deze uitsteeksels zijn erg breekbaar met het in elkaar zetten van de stoelen.
Ik had er 1 een klein beetje gebroken met het vastklikken in B16 gelukkig heb ik altijd een klein tubetje seconden lijm bij de hand dus gelijk maar weer gefikst.
Als de stoeltjes op de bodemplaat B2 gemonteerd worden geef dan even tegendruk aan de onderkant van de bodemplaat B2.
Ramen monteren
Schuur aan de pinnetjes (zie pijl nr 1) een heel klein schuinkantje er aan want deze ramen zijn anders lastig te monteren.
Vooral als je de zijkant B36 en dak B32 van de cabine gaat monteren.
Dit geheel is even een lastig karweitje dus doe het geconcentreerd en rustig en kijk goed of de ramen nog goed blijven zitten terwijl je de zijkant en het dak erop maakt.
Slaapcabine monteren
Schot C9 van de slaapcabine is lastig aan de bodemplaat te bevestigen bij pijl nr 1, maar als je vanaf de voorkant de bodemplaat naar achteren duwt dan lukt het wel.
Bij het ombuigen van C1 het dak van de cabine even opletten dat alle pennen in de uitsparingen gaan anders breekt de ingesneden dak ronding.
En natuurlijk ook die van de twee C11 paneeltjes want dat moet tegelijk met het dak.
Uitlaten monteren
Zorg dat je de goede volgorde aanhoud zie pijl nr 3 met de losse onderdelen die over de uitlaat pijpen heen moeten.
Kijk goed hoe de twee langere plaatjes met schuine sleuf moeten zitten zie pijl nr 4 want dit geeft de uitlaatpijp richting aan op de truck.
Als je de onderpijpen op de cabine gaat monteren, even aan de onderkant kijken of de pijp in de sleufjes van de bodemplaat B2 gaan.
Ga je de boven stukken uitlaatpijp er op zetten dan is het belangrijk dat je onderdelen C12 met het lange pinnetje naar boven toe er op zet (zie pijl nr 1).
Want daar zit straks de boven uitlaatpijp op vast.
Motorkap en bumper montage
Let bij onderdeel D3 er op dat de merkjes over een komen met de merkjes op D6 (zie pijlen nr 1).
Motorkap aan de cabine monteren gaat het beste om eerst de nokjes van de motorkap er een heel klein schuinkantje te schuren rondom de nokjes.
En dan eerst de onderste nokjes in de cabineplaat te schuiven en laatste de grote aan de bovenkant (zie pijl nr 2).
Ai ja de bumper dat is toch wel even een lastig dingetje en zie ik heb de eerste gebroken (zie in rondje nr 3) nou gelukkig zit er een reserve bij.
De nokjes aan D15 nog wat meer schuin geschuurd en met de tweede bumper aan de gang heel voorzichtig krak jahoor breek ie nog nouja dan maar wat seconden lijm erop (zie pijl nr 5).
Nu is het prima je ziet er niks van.
Spatborden monteren
De (zie pijl nr 1) onderdelen D11 zijn lastig uit de plaat te krijgen gebruik even een hobbymesje om aan de achterkant de verbindingsstukjes door te snijden.
Ja de spatborden spreekt voor zich dat die kwetsbaar zijn.
Wel even een opmerking over de spatlappen die er aan zitten die heb ik aan de achterkant (zie pijl nr 2) wat lijm op gedaan zodat ze steviger worden.
Dit heb ik dan ook bij de spatlappen aan de achterkant van de voorwielen gedaan (zie pijl nr 3).
Eind conclusie bouwpakket MC502
Nou daar is die dan helemaal klaar.
Ik heb het als een leuk bouwpakket ervaren en alles past goed.
En verder dan ik hierboven heb beschreven ben ik geen vervelende dingen meer tegen gekomen.
Tja natuurlijk moet je de onderdelen met beleid uit de plaat halen en voorzichtig zijn, maar oké dat hoort bij het bouwen.
Zo nu genieten van een mooi pronkstuk op de schap.